Skip to main content

Riittääkö et yks ihminen teiltä osaa käyttää Microsoft 365-palveluita?

Voin kertoa heti alkuun et ei riitä. 😊

Joskus vuosituhannen vaihteessa kunnon valkokaulurityöntekijän työssä suoriutumisen perusedellytys oli Office-sovellusten eli Wordin, Excelin ja PowerPointin jonkinasteinen osaaminen oman työnsä tukena. Nää sovellukset eivät ole hävinneet vuosikymmenten aikana yhtikäs mihinkään, vaan niitä tarvitaan yhä edelleen ja onneksemme myös niitä Microsoft alati kehittää.

Mutta muistaako kukaan, et 2000-luvun alussa ois puhuttu kollaboraatiosta Teamsin avulla, tiimin yhteisistä sähköisistä muistikirjoista OneNoten tukemana tai sisäisestä viestinnästä ja dokumentinhallinnasta SharePointilla?

No ei varmasti muista, koska näitä palveluitahan ei vielä tuolloin ammoisina aikoina ollut olemassakaan. 😊

Nyt kun elämme vuotta 2023 niin työelämän vaatimukset niin valkokaulureilta kuin suuresti arvostamaltani kenttäväeltä ovat muuttuneet radikaalisti. Ja tää muutos tulee myös jatkumaan tulevaisuudessa. Pysyvästi ja kiihtyvällä vauhdilla.

Nykyaikainen sujuva työntekeminen tarkoittaa Microsoft-okulaarien läpi katsottuna sitä, et jokaisen pitää osata käyttää Teamsin muuhunkin kuin verkkokokoustamiseen ja chättäilyyn. Siinä samassa pitäis pysyä koko ajan korkeimmalla aallonharjalla myös OneDriven, sähköpostin, SharePointin, Plannerin, omien tehtävienhallinnan ja Power Platformin osalta. Ja vielä kaiken edellä horistun päälle pitäis sit hoitaa ne itse kunkin omat arkiset askareet työrintamalla. Kaikki tämä pitäisi ja pitää myös pystyä hoitamaan sujuvasti porukalla sekä oman organisaation sisällä, että asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Se, että joku osaa näitä vermeksiä käyttää itekseen, muttei edellä mainittujen ryhmien kanssa ei tee kenestäkään hirveän tuottavaa tai onnellista. Jos joku ei osaa niin se ei ole häpeä. Tarjotkaa hänelle apua ja mahdollisuutta oppia, koska se kuuluisa ketjuhan on perinteisesti yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki myös tällä yhteistyön saralla.

Hyvin usein näkee valitettavasti edelleen sitä, että jatkuvan oppimisen koulutuspalveluita tarjotaan ja hankitaan kärsäkohtaisesti eli aina yhdelle ihmiselle kerrallaan. Sekin on hyvä tapa, mutta kokemukseeni perustuen on vielä huomattavasti tehokkaampaa, jos koulutuspalveluita hankitaan siten, että asiakasorganisaation kaikki käyttäjät voivat osallistua niihin yhdellä ja samalla hinnalla.

Digikuun kaikki koulutuspalvelut ovat just sellaisia.

 

Me ei segmentoida eikä hinnoitella ainuttakaan meidän koulutuspalvelua nuppiluvun, toimialan tai jonkun muun sellaisen perinteisen kaavan mukaan. Eikä me muuten myöskään oteta ikinä erillistä rahaa siitä, että koulutukset nauhoitetaan ja ne jäävät aina asiakkaan käyttöön ilman erillistä korvausta.

Me tykätään tehdä ja tarjota hommia näin ja niin tykkäävät kuulemani mukaan myös meidän asiakkaat. 😉 Helmikuussa alkaa taas esimerkiksi Digikuun kevään 2023 kurssit, joista löytyy monenmoista sisältöä kaikille juuri näihin tän päivän työtaitojen kehittämiseen liittyen.

Joten ei muuta kuin tervetuloa kaikki linjoille!

Fiksua tietoturvaa! 2.2.2023  – Teams & uudet työntekijät 16.2.2023 – Simppeliä sovelluskehitystä 16.3.2023 – Windows 11 ja Edge 30.3.2023 – Sharepoint Intranet 20.4.2023 – Microsoft 365 -sovellukset 11.5.2023 – Fiksua tietoturvaa! 25.5.2023 – Microsoft 365 Uudet tuulet!       15.6.2023

Katso kaikki kevään 2023 kurssit täältä!

 

– PilviHeppu Tommi Maijanen