Metaverse eli kotimaisella kielellä metaversumi tarkoittaa kokonaisuutta, jossa digitaalinen ja virtuaalinen maailma pyritään sovittamaan yhteen entistä tiiviimmin.
Teknologiajätit (Microsoft, Facebook, Apple, Google jne.) pyrkivät metaversumien avulla uudistamaan tapaamme tehdä työtä, hyödyntää digitaalisia työvälineitä ja ennen kaikkea löytämään itselleen uusia liiketoiminta-alueita. Ajatus on, että nopeasti muuttuva maailma tarvitsee myös uudenlaiset, nykyaikaista teknologiaa hyödyntävät työkalut. Metaversumin nähdään olevan keskiössä, kun puhutaan uudenlaisten konseptien, palveluiden tai vaikkapa työntekijäkokemuksen kehittämisestä.
Osa näkee metaversen jo uutena normaalina, joka tulee muuttamaan merkittävästi totuttuja tapoja tehdä ja nähdä asioita. Perinteiset rakenteet murenevat ja uudenlaiset toimintatavat ohjaavat sitä, miten jatkossa yhteistyötä ja työtä tehdään.
Metaversumi ei siis ole vain yksittäinen paikka tai sovellus, vaan metaversumi on kattotermi digitaalisen ja fyysisen maailman yhdistämiselle. Yhtään valmista metaversumia ei myöskään vielä löydy, vaan kaikki ovat enemmän tai vähemmän kehityksen asteella.
Yritysten on pyrittävä varmistamaan kilpailukykynsä tulevaisuudessa, oli sitten kyse työntekijöistä tai asiakkaista. Työtapojen on muututtava joustavaksi ja työvälineiden on tuettava aiempaa monipuolisempaa työn tekoa. Työ muuttuu synkronisesta (yhtä aikaa tapahtuvasta) asynroniseksi (ei aikaan sidottu) ja tässä erityisesti metaverse nähdään oleellisena rakennuspalikkana.
Tulevaisuuden menestyjät ymmärtävät saatavilla olevan teknologian ja osaavat hyödyntää sitä omaksi edukseen. Tätä tukemaan on luotu Digikuun Metaverse-työpaja, me autamme alkuun ja ennen kaikkea lisäämme ymmärrystä jota yritys tarvitsee tulevaisuuden tapoja luodessaan.
Nyt on oikea hetki lähteä asiaan tutustumaan ja sitä pohtimaan ja olla valmis, kun metaversumit ovat todellisuutta!