Microsoft ilmoitti hiljan, että lisenssien hinnat nousee 10-20% per pala. Lehdet sai lööppejä ja some täytettä. Tiettävästi kukaan ei ole toistaiseksi ainakaan perustanut ”Stop tietokoneen käyttäjien kuritukselle” -ryhmää.
Meitä asia ei sinällään hetkauta, koska emme ole lisenssikaupankäynnissä mukana, muutoin kuin ostajien apuna ja tukena, mutta tukkureita ja jälleenmyyjiä asia työllistää ja tätä kautta tietty myös asiakkaita. Sopimusuusintoja ja tuunauksia on edessä. Ennen kaikkea laskentatoimia ja ennustamista. Isoilla CSP-asiakkailla on myös EA-mietinnöt edessä – ehtisikö EA-diilillä lukita hintoja? Mietinnöille aikaa on todella niukasti, puolisen vuotta.
Microsoft perusteli hintojen nousua vallan perustellulla syyllä:
”Tämä päivitetty hinnoittelu heijastaa lisäarvoa, jonka olemme tuottaneet asiakkaillemme viimeisten 10 vuoden aikana”, Microsoft 365:n varatoimitusjohtaja Jared Spataro sanoo blogissa.
Lähde https://www.hs.fi/talous/art-2000008205560.html
Tässä lauseessa on ja ei ole Lapin lisää. Niille on Lapin lisää, jotka eivät edelleenkään käytä 365-ekosysteemiä laajasti. ”Lapin lisä -kategoriaan” kuuluvia on paljon. Todella paljon. Liian paljon.
Sitten on niitä, jotka toteavat, kyllä me ollaan saatu merkittävä hyöty muuttamalla työskentelytapojamme ja kehitys jatkuu.
Spataron mainitsema lisäarvo on todellista ja sen ulosmittaaminen on itsestä kiinni. Apuja tietty saa.
Tylsää faktaa on se, että jos käytössänne on edelleen perinteiset verkkolevyt, on prem-laitehallinnat, muutamat ulkoiset dokumentin hallinnat ja sopiva yhdistelmä vaikka Gsuitea, Whatsappia ja Slackia – näiden päälle 365:sta käytetään vain sähköpostiin, vähän OneDrivea toisinaan ja Teamsiä satunnaisia kokouksia ja chättiä varten, niin turha on hinnannoususta vinkua. Työtapanne ovat vanhanaikaiset ja työkalunne ovat virittämättä ja kaiken lisäksi olette rakentaneet kirkkonne suolle. Tiedätte miltä kuulostaa epävireinen kitara tai ainakin tiedätte miltä kuulostaa Karaoke pahimmillaan.
Ja joo – mutkat suoriksi eiks niin? Tiedän toki, että mitä isompi organisaatio sitä enemmän Legacya jne. Tiedän kyllä. Se ei kuitenkaan ole mikään tekosyy, etteikö asioita voisi, pitäisi ja kannattaisi edistää. Elinkaaria ja investointeja kunnioittaen. Polun rakentaminen kannattaa aloittaa hyvissä ajoin, ei sitten kun sopimus katkeaa tai on ajolähtö edessä.
No miksi tohotan tässä ja haukun historian? Siksi, että sen sijaan että päivitellään hintojen nousua arvoa vastaavalle tasolle, voitaisiin ottaa talikko kouraan ja pistää 365:sen työkuormat hyötykäyttöön. Mitä se hyötykäyttö sitten oikein on?
Se voisi olla yksinkertaisina esimerkkeinä tätä:
Dokumentin hallinta SharePointiin metatietoineen (Oletko ihan varma, että tarvitset tähän kolmannen osapuolen sovelluksia?)
Mitäs jos toimistoinfra lähtisi nyt oikeasti sinne Full Cloudin suuntaan (ja ei, printterisi ei tarvitse enää palvelimia)
Mitäs jos Teams alkaisi olla osa asiakaspalveluprosessia – kyllä… keskeisin kommunikointikanava palvelutuotteissa esimerkiksi.
Muistitko muuten, että Teillä on työkalut sovelluskehitykseen siellä 365-lisensseissänne? Iso osa ihan perus on- ja off-boardaus, laite- ja käyttöoikeustilaus jutuista menee ilman lisälisensointia – tietysti näitä varten voitte ostaa kolmannen osapuolen sovelluksia ja koittaa sitten hallita niitä kivasti. 🙂
Näitä juttuja olisi huru mycket, mutta kaikkein keskeisin on vielä kertomatta ja se tulee tässä: Jos te ette hitsaa ihmisiä ja 365:stanne yhteen, niin ei olla lisäarvo. Ei olla.
Käyttäjien on osattava käyttää näitä tänään ja huomenna. Sitten olla lisäarvo.
– Tuottavuusloikkaaja Antti Ahola