Skip to main content
Yleinen

Teamsin elinkaarenhallinta EI tarvitse kolmannen osapuolen työkaluja

Kirjoittanut 25.11.202028 huhtikuun, 2022Ei kommentteja2 min lukuaika

Meiltä kysellään tällä hetkellä todella paljon Teamsin elinkaareen liittyviä asioita. Tiedustellaan, miten kaikki perustamisesta arkistointiin olisi hyvä hoitaa ja usein jo valmiiksi ollaan sillä ajatuksella liikkeellä, että eihän se nyt ainakaan ilman kolmannen osapuolen työkalua onnistu.

Fakta on se, että Teams on uuden ajan sovellus, jota moni käyttäjistä, että firmoista yrittää ajaa kuin menneen ajan onprem-dinosauruksia. Opit otetaan perinteisestä IT:stä eikä oikein ole edes sisäistetty sitä, paljonko maailma on välissä muuttunut.

Uuden ajan sovelluksien hallintaan ei tarvita kalliita, ylläpitoa edellyttäviä kolmannen osapuolen työkaluja. Sellaiset ovat erinomainen ratkaisu lähinnä niitä kauppaaville yrityksille. Toimivan, käyttäjälähtöisen Teamsin elinkaaren pystyy rakentamaan alusta loppuun ilman ainuttakaan kolmannen osapuolen palikkaa.

Rakentamalla mallit Microsoftien tarjoamien työkalujen varaan päästään huomattavasti paremmin tulevaisuuteen mukautuvaan ratkaisuun, jossa voidaan ketterästi reagoida muuttuvan maailman haasteisiin. Erikseen luodussa sovelluksessa ollaan aina jumissa sovellusta kehittävään tahoon, niin hyvässä kuin pahassa. Siinä ei useinkaan yksittäisen yrityksen toiveille ole paljoakaan tilaa, vaan syvimmän lompakon omaava ohjaa miten sovellus kehittyy.

Tähän yleisin vastaväite on: Mutta entäs kun ne käyttäjät ei toimi kuten sovitaan? Et meillä ois kyllä fiksut ajatukset, mutta ei toimi.

Yleensä tähän on kaksi syytä, joko yhtä aikaa tai erikseen. Ensimmäinen on, että käytännöt ja elinkaari on rakennettu IT:n toivomusten pohjalta, unohtaen sen tärkeimmän eli loppukäyttäjät. Kaikessa tulee lähteä siitä, että ratkaisua kehitetään loppukäyttäjien tarpeeseen, ei pelkästään IT:n omien ajatusten pohjalta.

Toinen syy on koulutuksen puute tai väärällä tavalla kouluttaminen. Usein edelleen kuvitellaan, että kolmen tunnin koulutus tai yksi sähköposti, jossa oli kolmella rivillä kerrottu, miten jatkossa toimitaan, riittää. Näin ei kuitenkaan kokemustemme valossa ole, vaan oppiminen on työsuhteen pituinen matka, johon pitää panostaa jatkuvasti.

Nämä asiat kun korjaa ja rakentaa koko Teamsin elinkaaren hallinnan fiksusti Microsoft 365 -työkalujen päälle, pääsee jo pitkälle. Modernit, ketterät ja tekemisen mukana päivittyvät käytännöt ovat nykypäivänä se juttu ja mikään lisäpalikka tai sovellus ei voi niitä korvata.

Pilvikamu Ville Kankare