Skip to main content
Yleinen

Teams on jo tehokäytössä – Filut, muistiot, asiakkaat ja kumppanit pörrää jo Teamsissä: Vieläkö olisi jotain otettavissa?

Kirjoittanut 10.5.202120 lokakuun, 2022One Comment3 min lukuaika

Kolmisen viikkoa sitten kirjoittelin blogin nimeltä Teams Ok, mutta kehitys ei kehity. Rajusti yleistin, että valtaosa organisaatioista käyttelee vielä Teamsiä lähinnä kokoustamisen ja chättiin – näinhän se toki on, mutta sitten on myös toinen pääty, eli organisaatiot, jotka ovat jo todella pitkällä Teamsin hyödyntämisessä.

Tällaisia organisaatioita yhdistää yleensä seuraavat asiat:

  • Syntyneet pilveen (uudet yritykset tai organisaatiot)
  • Vahva edelläkävijyys Full Cloud-filosofiassa
  • Organisaatiot, jotka ovat juuri vaihtaneet ”Perus IT-kumppania” ja samassa yhteydessä on modernisoitu infraa -> käytännössä matkalla kohti Full Cloudia
  • Fuusioituneet yritykset – samassa yhteydessä uusi tenantti esim. brändäyksen takia
  • Ekosysteemi-hyötyjen oivaltaminen
  • Halu jatkuvaan kehitykseen työtapojen ja työkalujen osalta

Teams ja 365-ekosysteemi tehokäytössä. Joko nyt riittää? No ei tietenkään riitä, eihän kehitystä voi jatkuvaksi kutsua, jos jäädään tuleen makaamaan.

Seuraavanlaisia temppuja tuntuu yleisesti esiintyvän silloin, kun etsitään lisää tehoja:

  • Security-jutut on kunnossa. Oikeasti kunnossa – tämä tehty jo ennen kuin kriittinen data on kunnolla pilveen loikannut
  • Koulutus on muuttunut jatkuvaksi ja koko ajan saatavaksi
  • Asiakas- ja sidosryhmäviestintä on täydessä tohinassa ulkoisten Teams-käyttäjien kanssa
  • Nauhoitus on vimmatusti käytössä
  • Live Events on valjastettu webinaarityökaluksi (kohta ihan tavallinen Teams-möötte ajaa myös asiaa)
  • Kanavilla asuvat assetti-, tuoterekkari-, henkilöstö-, onboardaus-, offboardaus- ym. excelit alkaa muuttua Lists-muotoon – syynä lähinnä käytettävyys ja kehitysmahdollisuudet (automaatiot ja työnkulut)
  • Perinteiset täytettävät lippulaput, tiedonkeruu- ja hyväksyntäprosessit muuttuvat PowerApps-, PowerAutomate-, Teams Dataverse-toteutuksiksi
  • Kolmannen osapuolen palveluita on tuotu osaksi Teamsiä
  • Puhelinvaihde- ja asiakaspalvelujutut*

*Puhelinvaihde- ja aspajutut ansaitsevat palstatilaa muutaman kappaleen verran:

Teamsissä hoidetaan kiihtyvissä määrin kollaboraatioprosessit. Mikä on kuitenkin loistanut toistaiseksi poissaolollaan? No asiakaspalveluelementit tietty. Nämä prosessit ovat saaneet aika rauhassa elellä omissa siiloissaan erinäisinä call centereinä, CRM-toteutuksina, Omnichannel-ratkaisuina ym. sometyökaluina.

Teams on koostamassa yhteen arjessa tarvitsemamme digitaaliset työkalut. Kauan kaivattu ”The Digitaalinen työpöytä”.

Tuleeko mieleen joitain erityisen hyviä syitä, miksi asiakaspalveluelementit eivät sopisi osaksi Teamsiä? Minulla ei tule yhtään.

Puhelintoiminteet on kohta kytkettävissä päälle kliksuttelemalla Suomessakin. Samaan yhteyteen saa kliksuteltua Omnichannel-aspa toteutuksia (webbisivujen chatit, puheluiden nauhoitukset ym.) ja CRM-integraatiot löytyvät.

Kolme edellä mainittua asiakaspalvelun fundamenttia saa siivet, kun huomioidaan tähän päälle automaatio- ja kehitysmahdollisuudet Power Platformin tulokulmasta.

IT-tykkää, kun identiteetinhallinta on kondiksessa, data turvassa ja käyttöympäristö yksi ja sama evergreen. Loppukäyttäjä tykkää vielä enemmän, kun palvelut keskittyvät yhteen ja samaan kokonaisuuteen.

Älä huoli – sanoo Käsikirja linnunradan liftareille. 🙂

Tuottavuusloikkaaja Antti Ahola