Skip to main content
Yleinen

Luomisen tuskaa intrauudistuksessa

Kirjoittanut 17.11.202028 huhtikuun, 2022Ei kommentteja3 min lukuaika

Intrauudistus. Tuo ihana kirosana monelle.

”Mitä sitä nyt uudistetaan, vasta nyt viiden vuoden jälkeen löydän sieltä KAIKEN mitä tarvitsen, paitsi ne ohjeet miten jotain piti ostaa toimittajalta. Silloin alussa meni hetki että tottui, mutta kyllä mä sieltä jo löydän sen mitä pitää… Ai se? En mä sitä löydä ja sillä haulla ei ainakaan… Tallensin sen ohjeistuksen kerran koneelle ja olen sitä käyttänyt siitä asti, vaikka se ohjelma vaihtuikin.”

Joka kerta kun jotain uudistetaan, on lähtökohtia sille yhtä monta kuin ihmisiä, jotka sitä käyttävät. Ensimmäinen ei ymmärrä alkuunkaan miksi jotain pitää uudistaa, toinen kaipaa helpotusta tekemiseen, kolmas vain tykkää kaaoksesta (kun siihen on kiva käyttää työaikaa), neljäs kuuli jotain hyvää jostain, viides ei muka käytä koskaan muutenkaan ja kuudes… No, jätettäköön tähän.

Vaikka ”se on vaan intra”, sen tärkeys on huomattu jo pienemmissäkin paikoissa. On siirrytty kotiin töihin, eikä voidakaan enää hihkaista avokonttoriin avointa kysymystä siitä, mistä jotakin löytyikään. Pitäisi sen sijaan pingata viesti Teamsin keskusteluun ja aiheuttaa aina yhtä ihana kakofonia ilmoitusääniä ympäri Suomea ja maailmaa. *

Myös läpinäkyvyys jaettavassa tiedossa on tärkeässä roolissa. Kun johdetaan kaukaa, pitää ensin luottaa tekijöihin ja sitten vielä luottaa heille tietoa, mahdollisimman helposti. Omalle tietokoneelle piilotettuihin kansioihin ei ole mitään syytä säilöä sellaista tietoa, joka koskettaa kaikkia. Kenellä on enää aikaa toimittaa erikseen jokaiselle pyytäjälle jotain, kun se voisi olla tarjolla heti?

Tästä päästään luomisen tuskaan.

Miten tehdä jotain uutta, kun on vaikeaa tietää mitä voi tehdä? Tyhjästä nyhjäiseminen on vaikeaa, ellei mahdotonta. Miten löytää se omalle organisaatiolle sopiva tapa jakaa ja löytää tietoa? Miten tehdä se kestävästi, mutta niin, että tarvittaessa voi lennosta muokata sitä uuden jutun sisällyttämiseksi, mielellään heti?

Ollaan kokeiltu ja nähty monenlaista ja välillä asiakkaatkin yllättävät, mitä saivat aikaan ilman riviäkään koodia. Mekään emme kirjoita koodia moderniin SharePointiin vaan intrat sillä luodaan tarpeen mukaan ja keksien uusia tapoja tehdä – se kyllä taipuu moneen.

Se on hauskaa, kun sivulauseesta poimit jonkin asian, mitä asiakkaan loppukäyttäjä haluaa saada aikaan ja näytät sen, miten se menee – oikeasti siinä ruudulla ja asian toimiessa heti. Silloin toisessa päässä aletaan ymmärtää tämän mallin hyödyt intranetin suhteen – ”tämähän loksahti heti paikoilleen päässä, että miten se menee” kuuluu yleensä linjan toisesta päästä.

Sitä me osataan tehdä, kuunnella. Ja näyttää. Ja tehdä. Ja sanoa ei. Tarvittaessa. Tai no. Me sanotaan kyllä miten asia oikeasti on jos kysyt. Joka kerta.

*Ottakaa ilmoitusäänet 99% sovelluksista, laitteista, sähköposteista pois päältä.
Voit kiittää myöhemmin aiheutuvasta hiljaisuudesta. Kyllä sinä ne viestit ehdit lukemaan.

Pilvivisu Ari Mäkiö