Kuka hyötyy tekoälystä M365-ympäristössä
ChatGPT:t DALL·E 2:set ym. on saaneet organisaatioiden tietoturvaihmiset takajaloilleen ja syystäkin. Hype on ehkä kovempaa kuin Big Datan, lohkoketjujen, Metaversen, Lean-ajattelun ym. osalta. Tälläkin kertaa syystäkin.
ChatGPT:llä saadaan jo loihittua vähintäänkin mielenkiintoisia lopputuotoksia ja Dalle maalaa paremmin kuin Dali itse. Kääntöpuoliakin löytyy – tulee löytymään paljon. Spotify ilmoitti poistaneensa kymmeniä tuhansia tekoälyn luomia biisejä palvelustaan. ChatGPT ei aina ole oikeassa.
Ollaan jännän äärellä. Monet vertaa kehityskulkua teolliseen vallankumoukseen, toiset miettii notta näinkö näitä töitä on tehtäväksi enää vuoden päästä. Aika näyttää, mutta kovin tutun kuuloisia pelkoja ja vertauksia nämä ovat, ainakin niille jotka ovat kilsojensa myötä päässeet näkemään mobiliteetin alkuräjähdyksen, Internetin ihmeellisen evoluution ja pilveistymisen aallot. Tähänkin on pakko muistuttaa, että kun vuosina 2011-2014 asiakkaita vietiin 365:seen, niin tarjouksen liitteenä oli kovin usein Exit-pläni pilvestä:)
No jos sitä kuitenkin pikku hiljaa hiippailisi sitten kohti aihetta, ettette ala syyttämään klikki-….sesta:).
M365-ekosysteemistä ovat tähän saakka eniten hyötyneet ne organisaatiot jotka ovat uskaltaneet reippaasti ottaa palvelut laajasti hyötykäyttöön. On kerta kaikkiaan vissi ero organisaatioissa, joissa ajetaan pilven peruspalveluiden lisäksi OneNotea, Whiteboardia, Listsejä, Viva Goalsia, Power Platform-toteutuksia ja hallittaan kehittyneitä tietoturvauhkia ekosysteemi-natiiveilla palveluilla. Compliance-asiat ovat nousseet merkittävään arvoon isommissa organisaatioissa ja nämä hiipivät myös pienempiin organisaatioihin data-keskeisyyden mukaan.
Lähes päivittäin näemme aikamoisia sillisalaatteja. Usein oikein kunnon surströmming-salaatit löytyvät organisaatioista, jotka ovat kasvaneen pk-yrityksen raameista nopeasti sinne 500-1500hlö organisaatioihin. Korjausvelka tuntuu usein osuvan juuri tähän kokoluokkaan. Tämä näyttäytyy usein tilanteena jossa IT-strategia laahaa vähän perässä. 365:nen on käytössä lähinnä meilin ja teams-kokousten osalta. Confluencella vedellään Intraa, koska tätähän meidän koodarit osaa tehdä. Laitehallintaa ei tehdä ollenkaan, tai tehdään käyttäen jotain eksoottista, koska ilmainen. Slack on tosi jees ja jos sitä joku uhkaa, niin samalla tulee kyllä irtisanoutumisten aalto (arvatkaa mitä, ei tule). Palikoita ja sovelluksia on jos millaisia, eikä mikään todellisuudessa pelaa yhteen kenenkään muun mielestä paitsi sen, joka on ne aikanaan hankkinut.
Henkilöstön osaamisesta ja tuottavuudesta ei tällaisissa tilanteissa paljon puhuta – kauhea muutos. Kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ei puhuta. Se ei ole edes mahdollista, kun identiteetit ja palvelut käy ja kukkuu mikä missäkin.
No mitäs sitten, kun yrityksen johto käy MS:n vieraana tai jonkun passelin AI-Gurun jutuilla? IT saa mahtikäskyn – Copilot tulee ja meillähän on jo tämä M365. Miten me saadaan tämä päälle ja ennen kaikkea miten me saadaan se rouhimaan kivoja tiivistelmiä ja analyysejä meidän datasta? Saadaanhan se myös auttamaan meitä ympäristömme turvallisuudesta ja auttamaan meidän liiketoimintoja tekemään nopeita ja ketteriä sovelluksia eri tarpeisiin.
Tästä voisi vetää todella karkean lähes Vantaalaisen analogian:
- Ne organisaatiot jotka ovat ottaneet M365 ekosysteeminsä laajasti käyttöön tulevat saamaan merkittävän kilpailuedun – tämä ihan puhtaasi siksi, että näillä on dataa mitä rouskuttaa
- Tästä voisi olla vaikka esimerkkinä ihan perus asiakastyö. Kaikki dokkarit teamsissä, muistiot OneNotessa, viestintä teamsissä tai outlookissa – näillä eväillä saa jo kohtalaisen maukkaan tiivistelmän asiakassuhteesta.
- Tähän ehkö bonuksena päälle D365-käyttö
- Ne organisaatiot jotka eivät ole tuonut dataansa M365 ekosysteemiin palaavat lähtöruutuun ja etsivät koneälyn hyötyjä appikohtaisesti
- Tässä vastaava esimerkki voisi toimia seuraavasti: Dokkarit verkkolevyillä ja vähän bonuksena vaikka M-filesissa, muistiot mustakantisissa, viestintä whatsupissa, Slackissa ja outlookissa.
- Tähän lisäbonuksena vaikka Hubspot
Mut heitettiin aikanaan kirjaimellisesti ulos asiakaspalaverista, kun olin laskenut asiakkaalle O365-palvelun TCO:t plus hyödyt vs. on prem-toteutus. Asiakas kiemurteli aikansa ja sai lopulta sanottua, että tämä vie hänen tiiminsä työpaikat. Kun kerroin, että ei vie, työn määrää lisääntyy, niin katsoivat parhaaksi heittää minut pihalle. 🙂 Terveiset vaan pohjanmaalle. 🙂 Minä en muistele pahalla, sain tästä mahtavan tarinan. 🙂
Tällä asiakkaalla ollaan nyt hienosti M365-ekosysteemissä, ei tosin minun toimesta. En tiedä miten vahvasti ekosysteemi on käytössä, mutta jos saisin vinkin antaa niin se olisi tässä:
Ottakaa se M365-ekosysteemi nyt hyötykäyttöön niin laajasti kuin mahdollista. Muutoin on ihan turha haaveilla merkittävästä koneälyn tuomasta hyödystä Teidän organisaation datan osalta. Pahimmassa skenaariossa koneälyn kilpurille tuoma kilpailuetu vie sen työpaikan jos Te ette pysty siihen vastaamaan.
Loppuun vielä: Mä tiiraan näitä asioita puhtaasti M365-kontekstissa. Microsoftin Copilot-kuviot koskevat tietysti myös D365 ja Azure-kehitystä.
– Tuottavuusloikkaaja Antti Ahola