Krakalla vai ilman?
Ensimmäinen sankari
Olet varannut muutenkin täydestä kalenteristasi aikaa Yritys Oy:n edustajalle, jolla on ”just Sulle” paras ratkaisu kiireen taltuttamiseen ja yrityksen toiminnan tehostamiseen. Sisään saapuu sliipattu henkilö, joka näyttää siltä, että hän on ollut aina valmis juuri tätä palaveria varten. Hän esittelee läppäriltään hengästyttävän pitkän PowerPoint-presentaation avulla edustamansa yrityksen liiketoimintaidean, arvot, henkilöstörakenteen sekä strategiset pointit. Tässä vaiheessa pälyilet kelloasi huolestuneena ja mietit, että pääseekö henkilö asiaansa lainkaan.
Vihdoin edustaja läväyttää esiin viimeisen dian, jolla varsinaisen palvelu esitellään. Se on koristeltu käppyröin ja palvelua ylistävin asiakaskommentein. Siinä tapahtuu paljon, mutta itse asiaa on vähän. Kysyt, miten hänen esittelemä palvelu palvelee juuri sinun yritystäsi ja saat vastaukseksi: ”tämä on todella monella teidän alan yrityksellä jo käytössä, suosittelen hyppäämään mukaan”. Kysymykseesi hinnoittelusta, hän vastaa: ”palvelun luonteen vuoksi hinnoittelu tehdään aina tapauskohtaisesti, jotta juuri Sinä saat parhaimman lopputuloksen.” Koitat vielä kysyä tarkentavia kysymyksiä siitä, mitä palvelu konkreettisesti pitää sisällään ja minkälainen prosessi sen käyttöönotto on. Saat vastaukseksi ympäripyöreän myyntipuheen mairean hymyn saattelemana.
Turhautuminen
Padel-treeneissä purat tapaamisen aiheuttaman turhautumisen kaverillesi, ja hän kertoo heidän yrityksensä saaneen avun Digikuun palveluista. Kaverisi mielestä kollegat hallitsevat kalenterinsa paremmin ja muutenkin työnteko on sujuvampaa monella tapaa, kun informaatio kulkee sujuvasti läpi organisaation, eikä tietojen etsimiseen kulu aikaa. Työkaverit ovat kuulemma tykänneet Digikuun koulutuksista siinä määrin, että ovat pyytäneet lisäkoulutuksia syksylle. Päätät heti ensi tilassa kutsua tämän mystisen yrityksen edustajan paikalle.
Toinen sankari
Tapaamispäivänä menet aulaan etsimään tätä edustajaa, mutta et näe muita kuin vastaanottovirkailijan, sekä jonkun ilmeisesti reitiltään eksyneen hahmon. Kysyt vastaanottovirkailijalta, onko Digikuun edustaja vielä ilmoittautunut. Vastaanottovirkailija hymyilee ja osoittaa juuri sitä reitiltään eksyneen näköistä henkilöä. Ärsyynnyt heti ja ajattelet, että ei tästä tule mitään, eihän tuo mikään myyjä voi olla. Menet kuitenkin tämän luokse ja hän esittelee itsensä: ”Tommi moro!”. Et vieläkään oikein ymmärrä, miten huppariin pukeutunut, kyynärpäistä polviin asti tatuoitu, ja muutenkin juuri heränneen näköinen henkilö voi olla valittu edustamaan yritystä, jonka palveluita on myyty netistä lukemasi mukaan jo sadoille eri alan yrityksille. Viet kuitenkin hänet kokoustilaan ja päätät antaa hänelle yhden mahdollisuuden vakuuttaa sinut.
Kokoustilassa Tommi heittää repun tuolille, tarjoilee itselleen kupin kahvia ja ottaa rennon asennon heittämällä kädet levälleen viereisten tuolien selkänojia vasten. Huomaat ajattelevasi, että siinä on äijällä siipienväliä, vaikka muille jakaa. Tommi murtaa jään hauskalla vitsillä ja alkaa kyselemään kuulumisia ja fiiliksiä työnteosta tällaisena aikana, kun pandemia on selätetty, mutta muut ongelmat horjuttavat bisneksiä eri tavoin. Alat rentoutumaan ja kerrot yrityksen ongelmista kiireen kanssa ja siitä, kuinka varsinkin koronan aikaan käyttöönotettujen M365-ohjelmien käyttö laahaa, ja tuntuu, että jokaisella osastolla on jotain ongelmia tehokkuuden ja tuottavuuden suhteen. Haluaisitte yrityksessä periaatteessa antaa täyden vapauden etätöille, mutta ette uskalla, koska ette ole mielestänne siihen valmiita.
Tunne siitä, että asiat järjestyvät
Tommi sanoo, että ”huoli pois, meillä on lääkkeet just noihin ongelmiin”. Sitten Tommi kertoo Digikuun erimuotoisista koulutuksista ja siitä, millä tavoin niiden avulla päästään siirtymään nykyaikaiseen tapaan tehdä töitä. Kysymykseesi hinnoittelusta, Tommi naurahtaa, että; ”joo, laitoin just sulle Teamsissa linkin meidän hinnastoon, se on kaikille sama, eikä sisällä piilokustannuksia.”
Kun kysyt, että millainen käyttöönottoprosessi on, saat vastaukseksi: ”me pidetään pieni pulinatuokio yhdessä sun ja meidän asiantuntijoiden kanssa ja sit me katotaan paras paketti teille ja lähetään toteuttamaan sitä”. ”No mitä, jos tämä ei sitten kuitenkaan onnistukaan?”, kysyt epäilevästi. ”Meil on kuule 100 % tyytyväisyystakuu, eli me ei laskuteta, jos sä et oo tyytyväinen, se on niin yksinkertaista.” Juttelette vielä tovin niitä näitä ja toivottelet Tommille hyvät viikonloput.
Kotimatkalla teet päätöksen siitä, kumman valitset.
Sillä, mitä sinulle sanotaan, ei ole niin paljon merkitystä kuin sillä, miltä sinusta tuntuu, kun sinulle se sanotaan.
Meillä Digikuulla ei pönötetä eikä nöyristellä, me tullaan sellaisina kuin ollaan ja se mitä näet, on se mitä saat.