Tuli Teams, tuli tiimit ja kanavat, tuli sidosryhmien kanssa yhteiset tiimit, tuli privaatit kanavat, tuli Live Eventsit, tuli Breakout roomsit, tuli Formsit Teamsiin, tuli Powerpoint livet, tuli esiintyjä moodit, tuli tiedostokokemus, tuli plannerit osaksi tiimejä, tuli tiimimuistiinpanot, tuli Power Appsit ja Dataverset, tuli helvetillinen ähky… Ainiin, ei sen ähkyn ihan vielä parane tulle, ennen sitä tulee vielä shared channels, Teams voice, Loop, Company communicator, Viva jutut, eikä tässä vielä kaikki. Lähellekään…
Kaikki tämä tapahtui viiden vuoden sisällä. Nyt kun alusta alkaa olla olemassa, niin hiljeneeköhän tahti? Mitä veikkaat?
Samalle ajanjaksolle meille osui kulkutauti, joka pakotti meidän löytämään vuorovaikutuskeinot uudelleen.
Kulkutaudin alussa kuultiin tällaisia kommentteja:
- Kivijalkamyymälästämme hävisi asiakkaat yhdessä yössä…
- Emme pääse asiakkaiden luokse ollenkaan…
- Ihmiset ovat kotona läppärin kanssa, mutta ne ei pääse kunnolla kiinni meidän järjestelmiin…
Tarinoita riittäisi tästä saagasta, mutta katsotaanpa tilannetta uudelleen nyt tänä päivänä. Nuo esimerkit tuli eri yrityksistä.
- Kivijalkamyymälä selvisi nopealla toimintamallimuutoksella. Jos asiakkaat ei tule myymälään, niin mitä jos me mentäisiin Teamsin avulla asiakkaiden luokse?
- Tälle asiakkaalle oli vedetty Teams-koulutuksia hyvällä tuurilla juuri ennen kuin kulkutauti alkoi
- Liiketoiminta ei hyytynyt kuin ihan pieneksi hetkeksi. Sitten menikin paremmin kuin aiemmin
- IT-firman myyjät eivät päässeet tapaamaan asiakkaita
- No jos tuloskortilta vähän poistetaan fyysisiä käyntejä ja hyväksytään Teams-möötet tapaamisiksi, niin sehän meni oikeastaan ihan hyvin
- Tällä asiakkaalla ehdittiinkin tapaamaan asiakkaita enemmän kuin aiemmin
- Viestinnän vaikutuksellisuuteen käytettiin paukkuja – eli miten käytetään Teamsiä ammattimaisesti
- Ihmiset kotona, mutta VPN:n juilii punaisena
- Filut pilveen ja koulutusta perään
- Ei ole kuulemma ollut ikävä verkkolevyjä
- Yhteismuokkaus on kuulemma lahja bittitaivaasta
Moni asia on muuttunut todella nopeasti meidän ATK-maailmassa. En usko yllättäväni sinua, mutta sanoisin että tahti tulee kiihtymään rajusti.
Valitettavasti tämä älytön tahti ei tule ilman riskejä. Keskeisimmät riskit ovat siinä, että organisaatioiden sisäiset osaamiserot repeää liian suuriksi. Asiakassuhteissa ja sidosryhmäsuhteissa tämä näkyy jo ja tulee näkymään enenevissä määrin. Yhteistä projektia ei ole kovin kiva tehdä, jos kumppani ei hallitse perusasioita – jokainen tietää miten tässä käy.
Yksilön kannalta on myös vähintäänkin kurja tilanne olla organisaatioissa töissä, joka ei oivalla osaamisen ylläpidon merkitystä. Yksilö lähtee lätkimään, koska ymmärtää että osaaminen on arvoa ja jos sitä ei pidetä yllä, niin yksilön markkina-arvo tippuu kuin käytetyllä autolla.
Modernien kommunikaatiohärpäkkeiden kehitys on nopeaa ja jatkuvaa. Nopeus ja jatkuvuus synnyttää kilpailuetua niin organisaation kuin yksilönkin kannalta. Tästä junasta ei kannata jäädä pois.
Mitä asioita kannattaa miettiä kun osaamisen kehittämistä ollaan hankkimassa 365-kontekstissa?
Mikä ei toimi ja miksi?
- Pitkät luokkahuonekoulutukset loppukäyttäjille – vie liikaa aikaa ja kertamäjäyksenä yleensä liikaa tietoa kerralla omaksuttavaksi
- Puolen päivän / päivän koulutukset – vie liikaa ajaa ja liikaa tietoa kerralla
- Molempia yllä mainittuja heikentää myös se, että tällaiset panostukset koetaan organisaation kannalta riittäväksi tyylin kerran vuodessa – pilvi ei kehity vain kerran vuodessa
- Koulutusvideot – Koulutusvideot/Digivalmennukset eivät useinkaan yksinään riitä. Näillä tavoitetaan tänä päivänä hyvinkin organisaation itseohjautuva osa ja yleensä nuoremmat käyttäjät. Se ei valitettavasti riitä siihen, että saavutettaisiin tasainen osaaminen koko organisaatioon
- 1-2h koulutus koko 365-ekosysteemistä – Tällä saa pintaraapaisun, jolla ei saada paljoa muuta kuin hämmennystä aikaan, eli ei kannata ahtaa liikaa kerralla – liiketoiminnan oivallutuksen kannalta ihan jees ajatus, mutta ei loppukäyttäjille
Mikä toimii ja miksi?
- Yhteisöllinen oppiminen
- Mikro-oppiminen
- Lyhyet ja toistuvat koulutukset
- Koulutusvideot/Digivalmennukset yhdistettynä yhteisölliseen oppimiseen
Yhteisöllisyys tuo sopivasti sosiaalista painetta ja viestii organisaatiolle, että kaikki on mukana näissä talkoissa.
Mikro-oppiminen (Microlearning) on nimensä mukaisesti pieniksi moduuleiksi pilkottua ja nopeasti kulutettavaa oppimista.
Toistuvat koulutukset, esim. lyhyt sloti kerran viikossa on taas sitä jatkuvuutta ja tästä on helppo yhdistellä organisaatiolle helppo microlearning-malli – tämä on hyvin yleistä meidänkin asiakkaissa.
Koulutusvideot saadaan palvelemaan laajaakin yleisöä organisaatiossa, mutta muidenkin kuin edelläkävijöiden onnistunut löytäminen edellyttää, että videot kytketään osaksi yhteisöllisyyttä live-tilanteissa. Videot palvelee hyvin yksilötasolla, mutta yhteisöllistä osaamista pelkillä videoilla on hankala saavuttaa. Yhteisistä työtavoista puhumattakaan.
– Tuottavuusloikkaaja Antti Ahola
Seuraava Kahvivarttijuna lähtee matkaan 4.5.2022! Lue lisää ja lähde mukaan oppimaan!