Skip to main content

CV-piiri pyörii, toimittajat siinä hyörii

 

Ihastuttavaa IT-alaa parjataan usein ostavien asiakkaiden toimesta eikä syyttä. Usein negaatioiden kohteena on se, että miks useat IT-putkat yrittävät tehdä sitä samaa & samalla tavalla kuin kaikki muutkin eivätkä etsi sitä kuuluisaa erottautumistekijää?

Lueskelin taannoin aiheeseen liittyen erittäin maittavan Hesarin Vision jutun Hätäiset Hankinnat päivämäärältä 1.2.2022. Juttu on maksumuurin takana enkä voi sitä tänne linkata.  Ja juu, Digikuu ja Hesari eivät tee kaupallista yhteistyötä eli tämä ei ollut kehotus tilata Hesarin digitunnareita. 😉

Mutta tuo lukemani artikkeli oli aika pysäyttävä kaikessa totuudessaan.

Siinä siis käsiteltiin julkisen hankintamenettelyn tapoja ostaa it-palveluita. Artikkelissa käsiteltyjä asioita ei olisi paljon paremmin voinut kuvata. Ja valtaosa kirjoituksen kertomasta koskee yhä edelleen myös yksityisen puolen hankintoja.

Ite oon ollut – kuten valtaosa Digikuulaisista – telco- ja it-alalla riittävän pitkään kuullakseni sen, että mikä palveluita hankkivia asiakkaita osimoilleen harmittaa. Artikkeli pysäytti minut miettimään menneitä vuosia (vuosikymmeniä) ja sitä, että miksi edelleen pyöritetään sitä kuuluisaa tahkoa kuten aina ennenkin?

Leikitään CV-pankeilla. Leikitään julkisilla referensseillä. Leikitään liikevaihtoluokilla. Leikitään samoilla kilpailutuspohjilla, jotka on julkaistu jo ennen verkkojen verkon eli internetin keksimistä. Hankitaan tunti- ja päivähintaa avoimella shekillä ilman taetta hankittavan projektin lopputuloksesta. Näytetään kovaa osaamista tarjouspaperilla kärkikonsulttien osalta, mutta kaupan kotiutuessa ne varsinaiset työt tekevät aivan jotkin muut tahot taustalla kuin kiiltokuvalapuissa esitellyt osaajat.

Yksikään edellä mainituista asioista ei oikeasti loppupeleissä kerro juuri millään tavalla kenenkään osaamisesta tai intohimosta eikä tuota mitään sitä kuuluisaa lisäarvoa palvelua hankkivalle taholle.

CV-piiri pyörii, toimittajat siinä hyörii  Makoileva mies oranssit villasukat jalassaan katselee läppäriään. Kuva tuo väriä ja eloa, oransseissa villasukissa on DIgikuun mustaoranssi logo.

Kuka tässä leikissä voittaa? No ei ainakaan asiakas – kuulemani mukaan.

Siinä kohtaa, kun meidän nakkikioskia perustettiin, mietittiin pitkään mitä me tehdään. Vielä pidempään mietittiin mitä ei tehdä ja miten ei ainakaan toimita. Referenssien ja CV-luetteloiden käyttö listattiin ensimmäisten asioiden listoille, mitkä ei kuulu meidän reppuun.

Syy tälle oli se, että kaikki ne asiakkaat, jotka me tunsimme (heitä oli jonkun verran) totesivat kaikki yhdestä suusta, että ei meitä kiinnosta ne CV:t tai referenssit vaan se mitä te olette ja osaatte.

Näin ollen niitä ei ole käytetty kohta neljään vuoteen eikä ole myöskään näköpiirissä, että niitä tultaisiin käyttämään. Ei ole haitannut hirveästi meidän menoa – itse asiassa ei lainkaan.

Asiakkaat tietävät mitä me osaamme ja mitä emme. Siihen ei ylettömästi kelmuja tai kiiltokuvamaisia CV:itä kuulemma tarvita.

 

Kun fokustaa pelkästään Microsoft 365-asiantuntijapalveluihin ja tekee hommia kiinteällä hinnalla, intohimolla, korkealla osaamisella ja 100 % Tyytyväisyystakuulla niin 99,9 % meidän asiakkaista ei halua noita CV-lappuja tai referenssejä nähdäkään. 

Osaaminen peittoaa nuo liput ja laput asiakkaiden kertoman mukaan. Simple as that.

Näin toimii yksinkertaisten ihmisten yksinkertainen firma.

 

– PilviHeppu Tommi Maijanen