Digikuun blogissa tänään:

Myy minulle tämä kynä – Teamsin välityksellä

Kirjoittaja:

Myy minulle tämä kynä!

Ehkä oksettavin ja kliseisin rekry-line ikinä.

Minäkin olen ollut haastattelussa, jossa minua on pyydetty myymään se kuuluisa kynä. Muistan kokeneeni aikamoisen ajatusten vuoristoradan tämän ihmiskokeen kohdalla. Mietin, että eikö tuo nyt parempaan pystynyt, haluanko edes tällaiseen paikkaan töihin… Onko tämä piilokamera… Mietin miksi minun pitäisi myydä haastattelijan oma kynä hänelle uudestaan, jokuhan sen on jo myynyt ja varmaan ihan tarpeeseen.

No, haastattelijan ja minun suuntani eivät olleet samat, mutta tähän visaiseen kupoliin tuosta jotain tarttui. Tarttui ajatus siitä, että myyminen on aika paljon mieluisampaa silloin kun jollain on ihan ehta tarve tai satut tietämään miten auttaa asiakastasi tekemään paremmin omaa toimintaansa. Tämä tietysti edellyttää, että tunnet asiakkaasi ja jaksat kuunnella – molemmat näistä edellyttää kommunikoinnin taitoa. Kaksi korvaa ja yksi suu… jada jada.

Korvat ja suut on jäänyt männä vuonna vähän muun kohinan jalkoihin, kun koko tämän kirotun kulkutautivuoden ollaan kohkattu etätöistä, palataanko enää toimistolle, vai palaako lopulta kaikki ennalleen.

Asiakkaiden kanssa pulistessa on tullut aika lailla selväksi, että kaikki ei palaa enää ennalleen. Selväksi on tullut myös tulevat muutokset toimitilatarpeisiin. Selväksi on tullut sekin, että etätyökäsite ei enää tarkoita sitä miksi se oli alun perin tarkoitettu ja koko termi saa jäädä historiaan. Jos vuodesta pitäisi keksiä jotain hyvää työtapojen osalta, se on varmastikin se, että työtapojen modernisointi sai tarvitsemansa “alkuräjähdyksen”.

Mitä tämä alkuräjähdys, aavikoituvat toimitilat, romutetut käsitteet, suut ja korvat tarkoittavat nyt sitten niiden osalta, jotka myyvät, edustavat, ostavat, neuvottelevat jne. No sehän tarkoittaa sitä, että saat opetella uudestaan myymään sen kuuluisan kynän. Se pitää nyt ja tulevaisuudessa osata myydä etänä.

Haitaksi ei varmasti lueta sitä, että osaat tehdä kynämyyntisi perinteisin keinoin, mutta uskallan luvata, että se kilpailijasi, joka osaa tehdä sen myös virtuaalisesti, tulee myymään enemmän kuin sinä.

Tässä muutama yksinkertaistus, jotka ennen olisi saattaneet olla provoa:

  • Myy minulle tämä kynä siten että voin tulkita katseitasi ja kehonkieltäsi verkon yli
  • Myy minulle tämä kynä siten että pystyt näyttämään tuotetta muutenkin kuin kalvoilla
  • Myy minulle tämä kynä siten, että kuulen äänesi
  • Myy minulle tämä kynä siten, että en joudu katselemaan Facebookiasi, kun näytät minulle väärää ruudunjakoa
  • Myy minulle tämä kynä siten, että pystyt jakamaan näyttämäsi tarjouksen minulle heti
  • Myy minulle tämä kynä siten, että minä voin olla aamutakissa mökillä, eikä minun tarvitse kohdata sinua
  • Myy minulle tämä kynä siten, että en kuule taustatiimisi puhuvan toista puhelua
  • Myy minulle tämä kynä siten, että keskityt tähän meidän yhteiseen hetkeemme

Tuntuuko nämä edelleen provoilta?

On ollut ilo saada olla organisaatioiden apuna, jotka ovat hoksanneet pyytää apua esim. Teamsin kanssa. Vielä suurempi ilo on ollut saada nähdä läheltä, miten monet ovat saanet vieheet vesille ja pahemmilta myyntidipeiltä on vältytty. Kaikista suurin ilo on ollut saada kuulla: tämähän on paljon tehokkaampaa!

Ihminen lienee sukua Karhukaiselle sitkeydessä mitattuna ja niin vain tästäkin tilanteesta käveltiin ja tullaan kävelemään ulos. Toiset valitettavasti enemmän siipeensä saaneina kuin toiset. Maaliskuussa maailmanloppu olikin vain uuden alku – myydään kynät jatkossa virtuaalisesti.

Tuottavuusloikkaaja Antti Ahola