Männä viikolla MTV3 uutisissa ja Jaakko Loikkasen Asian ytimessä -ajankohtaisohjelmassa nostettiin esiin potilastietojärjestelmä Apottiin liittyvät ongelmat sekä koulutusasiat.
Omaan korvaan särähti Apotin käyttäjien huoli koulutuksesta. Tarkemmin siitä, että kolmen päivän käyttökoulutus oli päätetty supistaa 1,5 päivään.
Mun ensimmäinen ajatus oli, että kenen kupolissa asiat ylipäätään oikeasti kiinnittyy kovalevylle, jos 1,5 tai tai kolme päivää tuutataan asiaa putkeen. Minä en ainakaan sillä tavalla opi. Tarvitsen aikaa kokeilla käytännössä ja sitten oppia lisää havaintojeni perusteella.
Hoitajien ja järjestelmän käyttäjien huoli on oikeutettu ja aiheellinen. Tässä on kyse ihmisten terveydestä ja järjestelmästä on tulossa terveydenhuollon ammattilaisten päivittäisen työn tärkein sovellus.
Jos tilanteesta hakee jotain positiivista, niin on hienoa, että on kuitenkin päätetty järjestää koulutusta uuden järjestelmän käytölle (se ei nimittäin ole edelleenkään itsestäänselvyys). Käsittääkseni myös erilaisia tukiryhmiä on tulossa ja perustettukin jo. Pidetään peukut pystyssä!
No miksi minä tällaiseen kiinnitän huomioni, eihän minulla ole mitään substanssia aiheesta? Ei olekaan, mutta tässä on yllättävän paljon yhtymäkohtia M365-maailmaan. Kuulostavatko esimerkiksi seuraavat asiat tutuilta:
- Päivittäin käytössä
- Eniten käytetty sovellus
- Kriittistä ja sensitiivistä tietoa
365-työkalut ovat erittäin kovassa ajossa pankeissa, terveydenhuollossa, julkisella sektorilla, huippujohtajien rekrytoinneissa… – ihan joka paikassa. Edelleen ollaan tilanteessa, että koulutusta ei välttämättä olla huomioitu ollenkaan, tai sitä on yksinkertaisesti toteutettu aivan liian vähän.
Kaiken lisäksi 365-maailma päivittyy hurjaa vauhtia, sovelluksia tulee lisää ja joka kuukausi löytyy uudennäköistä nappia jostain. Jos uusia asioita ei saada jalkautettua organisaatioon, ollaan tilanteessa, jossa käyttäjien epävarmuus kasvaa (olkoon esimerkkinä vaikka Teamsissä palaveeraaminen, ruudun jakaminen ym.), jos näitä asioita ei saada koulutettua ja jalkautettua on riskinä, että ihmiset alkavat välttelemään asioita ja kerryttämään itselleen ihan turhaa kuormaa.
Meidän pitää pystyä ajattelemaan osaamista ja sen ylläpitoa jatkuvasti muuttuvana ja kasvavana pääomana.
Tämä tarkoittaa samalla uudenlaisten tapojen omaksumista. Opastusvideot (katsokaa muksujenne tapaa opetella vaikka Minecfartia tai Fortnitea), jatkuvat minikoulutukset, meidän kielellä Kahvivartit, Champions-verkostot, Q&A-sessiot sopivalla syklillä ym.
Kertakoulutukset näissä asioissa on valitettavasti verrattavissa I Love You -viestiin hiekkarannalla. Aalto kyllä tulee.
– Tuottavuusloikkaaja Antti Ahola