Digikuun blogissa tänään:

Ilmainen kiinnostaa – maksaminen sitouttaa

Kirjoittaja:

Tiedättekö sen pienen ilmaislipukkeen suoratoistopalvelun 3kk:n kokeiluun, joka tuli jonkun ostamasi laitteen mukana (ja on nyt roskiksessa)? Entäs sen ilmaisen Personal trainer käynnin, jonka sait uudelle salille liityessäsi (ja unohdit käyttää)? Mitenkäs se ilmainen webinaari, johon ilmoittaudut, muttet koskaan “ehtinyt” paikalle – ja no, jäi se tallennekin katsomatta (siis kun on ollut tää hirvee kiire!)?

Kuten ehkä huomasit, kaikki edellä mainitut esimerkkini olivat pieniä ilmaisia asioita, joita nenäsi eteen on tarjoiltu. En tiedä sinusta, mutta minulla usein tuon tapaiset jutut ovat jääneet käyttämättä.

Bucket

Paljastan salaisuuden Digikuun markkinointiosastolta. Sama trendi näkyy nimittäin myös täällä. Kenkien ostaminen kokeilematta niitä ensin on mielestäni haastavaa, kaikki lestit ja tyylit kun eivät sovi kaikille. Siispä ajattelimme, että meidänkin digivalmennusta voisi olla kiva kokeilla ennen ostoa. Tarjosimme ilmaisen kokeilun PowerPoint -digivalmennukseen, jotta asiakas voisi tutkailla, miten valmennusalusta toimii itsellä (toiset kun oppivat katsomalla, toiset lukemalla jne.) ja no, mikä oli lopputulos? Ilmoittautuneita tuli, sähköposti rekisteröintikoodeineen katsottiin, mutta liittyikö kukaan asiakas valmennusalustalle tutkimaan digivalmennusta? Arvaat varmaan jo lopputuleman, ei.

Kun saamme ilmaiseksi asioita, emme sitoudu niihin. Motivaatio uupuu ja kyseinen asia vajahtaa “To do” -listan häntäpäähän yhtä ajatustakaan asialle uhraamatta. Ilmainen kiinnostaa ja houkuttelee aina – kuten se ämpäri kaupan avajaisissa. Toinen asia vaan onkin, miten usein se ilmainen pääsee käyttöön asti.

Kun taas maksamme tuotteesta tai palvelusta edes hieman rahaa, olemme paljon sitoutuneempia myös käyttämään sitä. Tiedäthän, lautanen syödään tyhjäksi – siitä on maksettu! Kun ilmoittaudut maksulliseen koulutukseen, otat ehkä muistiinpanoja ja oikeasti yrität viedä opitut asiat käytäntöön. Ja kun ilmoittaudut juoksukurssille, et jää sohvalle makoilemaan kurssin alkaessa vaan saavut reippaana paikalle jalassasi itseasiassa täysin bränikät lenkkarit.

Jos nyt kuitenkin kiinnostuit siitä ilmaisesta digivalmennuksesta, voit napata sen sinne tehtävälistan viimeiselle sijalle tästä. Tai sitten voit suoraan sitoutua harjoittelemaan varmasti jokaisen tietotyöläisen (ja etätyöläisen) tarvitsemia taitoja meidän digivalmennuksen avulla täältä.

Digikuun digivalmennuksista löytyy koulutukset niin Teamsiin kuin tietoturvaan. Niissä käydään M365 -maailman tärkeimmät sovellukset läpi ja lähtökohtana olet sinä, sinun työsi tehokkuus ja sinulle sopivien sovellusten etsiminen, löytäminen ja käyttäminen.

Pilvimarkkinoija Rosa-Lia Ekroos