Digikuun blogissa tänään:

Ennen kaikki oli paremmin – vai oliko? 10 vuotta 365:sta – PART 2

Kirjoittaja:

Syksyllä 2016 mentiinkin sitten todella lujaa. Niin lujaa että oikeasti välillä hirvitti. Azure oli tullut kuvioihin ja se kiinnosti asiakkaita todella paljon. Me vedettiin tuo syksy “pilvikiertuetta” pitkin poikin Suomen niemeä. Vaikka Azure kiinnosti, niin me huomasimme yllätykseksi, että vielä enemmän taisi kiinnostaa meidän jutut 365-asioiden ympärillä. Erityisesti asiat, jossa ei myydä lisenssejä. 🙂

Tuona syksynä erään hotellin aulassa syntyi jokusen oluen jälkeen jatkuvan palvelun malli 365-kontekstissa. Me oltiin Villen ja Tommin kanssa aivan tohkeissamme. Kukaan muu ei tainnut olla.

2016 alkoi myös keskustelut EM+S asioista. Poikkeuksellisesti tajusin tällä kertaa yllättävän nopeasti, että jos EM+S aalto lyö yhtä lujaa kuin O365 vuosina 2012–2014 niin tässä kelkassa mä oon mukana ja nyt vähän paremmin varautuneena. 2016-2017 alkoi tulla Planneria, EM+S tuli ja myös puheet taikakalusta nimeltä Teams muuttui todeksi maaliskuussa 2017.

Samalla aloin kokea aikamoista tuskaa, kun olin härvännyt 365-juttujen kanssa jo vuodesta 2012 ja edelleen itse olin tiukasti On premissä. 🙂 Olin tilanteessa, jossa asiakkaat monesti osasivat 365-salat käytön kannalta huomattavasti minua paremmin. Omalla “siviili”tenantilla kikkailu yksinään ei kauheasti jeesinyt.

Kun Intune-jutut sitten tuli niin kehityssuunta oli täysin solidi. Full cloudiinhan tässä mennään. Kyse on vain ja ainoastaan ajasta ja siitä, kuinka kauan “traditional IT” pystyy jarruttamaan kuten vuosina 2012–2015.

Intune-juttujen kanssa tultiin taas myös samaan siilojen taisteluun kuin Lyncin kanssa aikanaan. MDM-asioita oli jo vuosia hoidettu muilla tuotteilla. Ei kerta kaikkiaan ymmärretty, että valtaosa asiakkaista oli jo ymmärtänyt 365-ekosysteemin merkityksen eikä paluuta ole, kun sopimuskausi päättyy. Tämä toistui taas läpi linjan IT-taloissa. Pilveen syntyneet talot porskutti ja nauroi partaansa.

2017 oli jonkinnäköinen lakipiste sille mihin CSP-markkinassa pystyi pääsemään. Tilejä oli veivattu pilveen useampi sata tuhatta. CSP-bisnes kukoisti. Me oltiin oltu osa menestystarinaa joka oli hyvin huomattava Euroopan mittakaavassa. Suomi oli tilanteessa jossa 365:sesta oli tullut standardi.

Tässä vaiheessa 365-tekeminen oli jakautumassa kahteen pääsuuntaan. Toinen oli Tuottavuus ja toinen Security. 365-kalastelut ja muut keppostelut alkoi olla arkipäivää. Myös organisaatioiden sisäisiä väärinkäytöksiä alettiin tutkia ihan uudenlaisilla keinoilla.

Teams tuli ja muutti ihan kaiken, aivan kaiken sen osalta miten me olemme tottuneet tekemään tietotyötä. Teamsin tulo sekoitti pakan monessa paikassa ja tässä rallissa ollaan edelleen vasta alussa. Teams on siitä salakavala pirulainen, että se pakottaa lopulta organisaation tuomaan filut pilveen, uusimaan Intran, muuttamaan työskentelytapoja, aloittamaan sovelluskehityksen (Dataverse for Teams) ja tuomaan mobiilin kiinteämmäksi osaksi arkea.

Noiden teknisten veivausten lisäksi Teamsistä tuli Koronakeväänä organisaatioiden elämänlanka. Webinaarityökalu (Live Events) ja työyhteisön ylläpitoväline. Ei ihan pieni vastuu 3-vuotiaalle.

Jokunen vuosi sitten Microsoftin Security-palvelut singahti rantahauen nopeudella Gartnerin magic quadranttiin. Eikä se kovin suuri ihme ole. Käyttäjiä on aika paljon ja niitä koitetaan kaikilla mahdollisilla keinoilla goijata. Microsoftin on pakko turvallisuudessa onnistua tai 365-bisnes ottaa siipeen aika rajusti.

Ilman syksyn Vastaamo-caseakin MS:n tietoturvapalveluiden käyttöönottopalveluille on ollut kysyntää. Sanontaanko vaikka niin, että ei ole paljoa tarvinnut asiakkaita maanitella näiden asioiden puitteissa.

Kun 2018 päätettiin Villen ja Tommin kanssa, että nyt lähdetään pistämään omaa putiikkia pystyyn, niin meillä oli siitä onnellinen lähtötilanne, että me oltiin saatu parhaat opit mitä tässä maassa voi saada. Ne opit tuli asiakkailta. Tekemisen kautta.

Kun joskus vielä osasin laskea, niin tulin sellaiseen päätelmään, että mä oon ehtinyt tavata asiakkaita reilusti yli tuhat kertaa 365-juttujen merkeissä, jotain tuossa määrässä oppii pakostakin. Voisi kuvitella, että tulee jo korvista ulos. Mut ei tuu. Nyt kun tätä 365-humppaa saa soittaa omilla nuoteilla, niin meno on makeaa ja jokaisesta päivästä nauttii.

Vireänä pitää myös se, että 365:sen sisältö on “hiukan” elänyt tässä vuosien mittaan. Nyt neljän palvelun sijaan käyttäjille näkyviä appeja on kolmisenkymmentä, lisäksi tulee kohtalaisen kompleksiset security-jutut. Myös Governance-asiat, yrityskauppojen yhteydessä tapahtuvat tenanttien yhdistelyt, joissa myös Teamsejä ja SharePointteja migroidaan. Oma lukunsa kokonaan on Power Platform-tunkkaaminen. Dataverse-jutut Teamsin sisään.

Ne, jotka minut aikanaan poistivat siitä palaverista, johon olin valmistautunut huolellisesti laskemalla on premin kulut, poistivat minut siksi, koska ne kertoivat minun vievän heiltä työpaikan. Yritin kertoa heille, että päinvastoin, mutta se oli liian myöhäistä. Ovi kävi ja mittailin latojen etäisyyksiä lakeuksilla.

Ei tarvitse kovin kaksinen Nostradamus olla todetakseen, että seuraavat pari vuotta mennään Teamsin pauloissa; fasilitoiden, Teamsin käyttöä myyntityökaluna sparraillen, kunnanvaltuusoissa ja muissa äänestyksissä tulee Teamsin Pollit käyttöön jne. Koulutusjuttuja riittää.

Intune tulee yleisimmäksi hallintatyökaluksi, Autopilot muuttaa työasemien koko bisneslogiikan. MS vie Endpoint-markkinan ja ujuttaa Security-lonkeronsa pilven kautta myös On Prem-identiteetteihin viedäkseen ne lopulta pois sieltä On prem-AD:sta.

Sanoin joskus 2013–2014 hujakoilla, että se kenellä on meidän digitaaliset identiteettimme, vie koko pelin. Tässä on käynyt tismalleen niin.

Full Cloud siirtymä on käynnissä, kyseessä on valtava määrä duunia ja vauhti kiihtyy seuraavina vuosina. Nyt mekin olemme onneksi sillä pilveen syntyneiden puolella. Jos me pelaamme korttimme oikein, niin Digikuukin kasvaa menestystarinaksi.

Tuottavuusloikkaaja Antti Ahola