Skip to main content
Yleinen

C niinku segmentointi

Kirjoittanut 6.10.202117 lokakuun, 2022Ei kommentteja4 min lukuaika

Jokainen IT-alan bullshit-bingoa pelannut lukija varmasti tietää mitä tuolla kyseisellä termillä tarkoitetaan.

Mikäli rakkaasta ja arvovaltaisesta lukijakunnasta kuitenkin löytyy jokunen taho, jolle kyseinen termi on vieras, niin sillä tarkoitetaan kansanomaisesti yrityksen asiakaskunnan jaottelua erilaisiin ryhmiin. Muodostuneille ryhmille voidaan kohdistaa halutun tyyppisiä myynti- ja markkinointitoimenpiteitä.

Pitkään isoissa korporaatioissa työskennelleenä immeisenä ymmärrän ja tiedän esimerkiksi sen, miksi isoja asiakasmassoja käsittelevät toimijat näin tekevät.

Siitä huolimatta en ole ikinä oikein tuosta segmentoinnista pitänyt henkilökohtaisella tasolla.

Siinä vaiheessa, kun laitoimme Digikuuta pystyyn, saimme hemmetisti hyviä neuvoja monilta eri tahoilta – lämmin kiitos niistä kaikille talkoisiin osallistuneille. ❤

Saimme myös aika paljon kommentteja, että ”hei jätkät, kyl teidänkin pitää jollain tavalla tota teidän tekemistä segmentoida”.

Okei, me mietittiin. Jos kerran on pakko, niin segmentoidaan sitten.

Segmenttejä tuli tasan 1 kappale eivätkä ne ole sen jälkeen lisääntyneet.

Se meidän valitsema segmentti oli asiakkaat, jotka käyttävät Office 365-palveluita. Tai Microsoft 365-palveluita. Rakkaalla lapsella on monta eri nimeä.

Meidän kokemukseen ja maailmankatsomukseen pohjaten asiakkaiden käyttötoiveet ja -tarpeet eivät ylätasolla poikkea älyttömästi riippumatta siitä, että onko organisaatiossa töissä 2 ihmistä. Tai 20 000 yksilöä. Poikkeavuutta ei myöskään tuo se, toimiiko organisaatio millä toimialalla tai onko kyseessä yksityisen vai julkisen puolen organisaatio.

Kaikki asiakkaista haluavat ja tarvitsevat kuitenkin loppupeleissä aika lailla samaa:

  • He haluavat saada hyödyt irti tekemistään 365-lisenssi-investoinneista.
  • He haluavat lisätä tuottavuutta, tietoturvaa ja laitteiden helppoa hallintaa.
  • He haluavat, että joku suunnittelee heille, miten 365-palveluita tulisi ajaa heidän omassa viestintäprosessissaan.
  • He haluavat, että palvelut jalkautetaan heidän organisaatioonsa.
  • He haluavat, että jokainen heidän loppukäyttäjänsä osaa käyttää valittuja palveluja ja palvelukokonaisuuksia.

Mitä toi äskeinen sitten käytännön tasolla tarkoittaa. Sitä, että asiakkaat eivät koe tulevansa autuaaksi siitä, että ”wau, ostinpas hienon lisenssin”.

Yleensä alkuun kaikki haluavat ainakin sähköpostin eli Exchange Onlinen käyttöönsä pilvestä. Harva haluaa jättää myöskään hyödyntämättä Office-sovelluksia, jos ne on Microsoft 365-lisenssien mukana hankittu.

Tämä on valitettavan usein se taso, mihin tämä paljon hehkutettu tuottavuusloikka on useilla organisaatioilla jäänyt.

Kenenkään tuottavuutta ei faktisesti lisää se, mistä Sun sähköpostipalvelut tuotetaan. Piste.

osaaminen ja motivaatio

Organisaatiot janoavat uusia tapoja toimia Microsoft 365-palveluiden tukemana. Ne palvelut itsessään eivät niitä toimintatapoja muuta, vaan porukan osaaminen ja motivaatio, mutta palvelut kyllä tukevat niitä mainiosti.

  • Teams kaiken kommunikaation ytimessä. Niin sisäisen kuin ulkoisen
  • SharePoint: Viestinnällinen intra ja organisaation yhteisten dokumenttien dokumentinhallinta
  • OneNote: koko organisaation yhteisten ja henkilökohtaisten muistiinpanojen hallinta sähköisesti
  • One Drive for Business: Henkilökohtaisen staattisen datan työstö ja säilöminen
  • Tehtävienhallinta-asiat: Planner ja To Do
  • Manuaalisten prosessien sähköistäminen Power Platform-tuoteperheen avulla
  • Laitteisiin & pilvessä sijaitsevan datan suojaamiseen liittyvät asiat eri keinoin Microsoftin palveluiden avulla
    • Laitehallinta Microsoft Intunen avulla
    • Pääsynhallintaan liittyvät kuviot by MFA ja Conditional Access
    • Uusien laitteiden logistinen putki ja käyttöönotto Windows Autopilotin jeesaamana
    • Päätelaitteiden tuominen saman tietoturvaekosysteemin sisään esim. Defender for Endpointin avulla
    • Jne…
  • Organisaation koko poppoon jatkuva osaaminen eri koulutusmetodeilla palveluiden jatkuvan kehityksen ja muutoksen johdosta
  • Etc…

Blogista alkaa kohta loppumaan merkit. 😂 Luettelin tuossa siis vaan esimerkkejä siitä, minkä tyyppisiä mahdollisuuksia asiakkaat tuolta Microsoft 365-ekosysteemistä hakevat.

Ja näiden asioiden suunnittelussa, käyttöönotossa, jalkautuksessa, koulutuksessa ja jatkuvassa neuvonannossa me mielellämme autetaan teitä kaikkia.

Mitään muuta ei olla tehty, eikä olla jatkossakaan ainakaan nykyisen tietämykseen mukaan tekemässä.

Koska näin me silloin taannoin segmentoitiin. 😉


– PilviHeppu Tommi Maijanen