Digikuun blogissa tänään:

Meistä tuli muurareita, taksikuskeja, suutareita, yksinhuoltajaäitejä ja puhelinvaihdekauppiaita

Kirjoittaja:

Muutama päivä sitten Microsoftin Ignite-tapahtumassa tuli ilmoitus Teamsin Calling planeistä, jotka eivät ainakaan toistaiseksi ole saanut juurikaan näkyvyyttä. 

“Microsoft Teams Calling plans provide a fast and simple way to deploy calling in Microsoft Teams with no on-premises equipment. We are expanding our geographic coverage to eight new markets beginning next month and completing by end of June 2021. New markets include New Zealand, Singapore, Romania, Czech Republic, Hungary, Finland, Norway, and Slovakia, meaning that customers in 26 markets can now use Microsoft-provided calling plans to place and receive PSTN calls in Teams.” 

Tämä asia ei ole varmastikaan mennyt operaattoreilta ohi, mutta ihan valmista konseptia tai ylipäätään suhtautumista tilanteeseen ei ehkä ole vielä täysin muodostunut. 🙂

Teamsin yhdistäminen puhelinverkkoon on ollut toistaiseksi vähäistä tässä maassa. Lynciä ja Skypeä integroitiin männävuosina kyllä, mutta ei näitäkään samassa mittakaavassa kuin esim. Keski-Euroopan maissa.  

Teams-voice toteutuksia löytyy ja asiakasystävälliset teknologiatkin (jaetut sipit) on ollut olemassa Teamsille jo hyvän aikaa. Kauheaa kuhinaa näiden ympärillä ei kuitenkaan ole vielä näkynyt.  

Kotimaan markkinassa on muutamia merkittäviä syitä, miksi Teams-puhelinverkkointegraatiot ei ole lähtenyt tähän asti yleistymään: 

  • Kännyjen veroetu 
  • Tehokkaasti myyty mobiilivaihdeideologia 
  • Lanka-matka-hinnoittelu (tämä on sitkeitä peruja vuosituhannen vaihteesta) 
  • Lisenssikulujen hinta on ylittänyt mobiilivaihteiden kustannukset 
  • Numeroiden maskaaminen 

Nyt on kuitenkin muutokselle edellytykset. Microsoftin tuodessa oman lokalisoidun mahdollisuuden puhelinverkkointegraatioon on tilanne aika lailla toinen. Yksi ekosysteemi, kliksuttelemalla käyttöön. 

Valittavana on paketit kotimaan liikenteelle tai kotimaan ja ulkomaiden liikenteelle.   

Mitä ajatuksia tulee ensimmäisenä mieleen? 

  • Ensimmäisenä tulee mieleen, että ainakin pienemmissä yrityksissä yritysten kutsunumerot voisivat siirtyä aika haipakkaa Teamsiin  
  • Sitten seuraa pohdinta, tarvitaanko kaikkialla enää puhelinetua – tämä on tietysti aika monisyinen mietintö 
  • Voisiko asiakaspalvelua hoitaa samoilla työkaluilla, millä kaikki muukin kommunikointi tehdään? 
  • Kinnaako operaattorit vieläkin vastaan vai oivalletaanko, että sujuvin asiakasorganisaatiokokemus voittaa? 
  • Asiakkaat, joilla on M365 E5 palvelut jo käytössä saattavat myös alkaa ulosmittaamaan lisensointiaan 

Tässä yhteydessä myös kalliina pidetty M365 E5 lisensointi alkaa yhtäkkiä tuntua houkuttelevalta, jos organisaatiossa ollaan tietoturva-asioista hyvin perillä, Power Bi:tä käytössä ja paljon puhelinlaskua.  

Tullaan luultavasti näkemään metkoja hetkiä mm. isoissa julkisissa Voice-kilpailutuksissa. 🙂 

Mielenkiinnolla odotan, millaisena Calling planit ja Business Voice -hinnoittelut Suomeen saapuvat.  

US/Kanada-markkinassa tuon hinta näyttäsi nyt olevan 15$/kk hujakoilla (kampanjahinta, norm.20$). Sillä tikkaa menemään 3000 minuutta kotimaan liikennettä.  Äkkiseltään tuo voi tuntua tyyriiltä, mutta kun asetetaan vertailuun mobiilivaihde, älynumerointi, TLA-numerointi ja ehkäpä vanha kunnon analogisen piuha, niin ei hinta välttämättä paha enää olekaan. 

Aika näyttää muuttuuko markkina. 

Tuottavuusloikkaaja Antti Ahola