Digikuun blogissa tänään:

Microsoft 365 työkalupakki markkinoijan näkökulmasta – mitäs työkaluja meiltä löytyykään?

Kirjoittaja:

Jokainen meistä varmasti tuntee Microsoft 365:n suosituimmat ja tutuimmat sovellukset. Niiltä on vaikea välttyä. Sähköpostit lähtevät Outlookista, tiedostoja pyöritellään OneDrivessa, Chatti ja tiimit laulavat Teamsissa ja omat sekä yhteiset muistiinpanot muokkaantuvat OneNotessa. Sharepoint pyörii tiedostojen taustalla moottorina ja ehkäpä myös yrityksen intra löytyy sen päältä.

Entäs sitten ne kaikki muut sovellukset, joita valikko on pullollaan?

Avataanpa yhdessä työkalupakki ja katsotaan, mitä sieltä löytyy. Avaan myös hieman omasta, markkinoijan näkökulmastani, mihin näitä sovelluksia käytän. Vaikka Digikuu onkin M365 tuoteperheeseen keskittynyt yritys, ei se tarkoita sitä, että jokainen meistä tarvitsisi kaikkia sovelluksia omassa käytössään. Katsotaanpa siis, mitä markkinoija päivittäisessä työssään tarvitsee ja mihin!

To Do

Omien tehtävien hallintaan tarkoitettu sovellus. To Do:n avulla voi helpottaa omien tehtävien muistamista ja hoitamista. Sinne myös siirtyvät Plannerista “Sinulle määritellyt” eli muiden ihmisten sinulle suunnatut tehtävät!

Tätä mä itse käytän työasioissa erilaisten tehtävien kirjaamiseen, mutta myös omassa arjessani puhelimen To Do:ssa seikkailevat niin ostoslistat kuin ruokaideat.

MyAnalytics

Tämä on varmasti monelle tuttu viikkoyhteenvedon sähköposteista, mitä ohjelma lähettelee. MyAnalyticsistä voidaan analysoida oman työn tekemisen aika. Millainen on keskeytyksetön työaika? Hiljaiset päivät kertovat, miten usein siellä M365 maailmassa tulee pyörittyä – katsottua iltaisin sähköposteja sun muita. MyAnalyticsistä näet myös verkostot, kokouksien aikana tehtyjä toimia ja esimerkiksi sitä, kuinka kauan sähköpostin katsominen vie työpäivästä aikaa.

Planner

Tehtävälistat ryhmille yhteisen tekemisen apuun. Planner asuu kätevästi Teamsin sisällä, joten sen käyttäminen on helppoa. Plannerissa tehtäville voidaan lisätä vastuuhenkilöt, aikataulut (kuten deadlinet), kommentit, liitteet ja vaikkapa värikoodit. Lisäksi tehtävien edistymisen seuraaminen on Plannerissa helppoa.

Tätä työkalua meillä käytetään mm. blogiaikataulujen alustana. Sieltä jokainen voi seurata, milloin oma blogivuoro koittaa ja kertoa, missä vaiheessa kirjoitustyö on. Planner toimii meillä myös yleisten ideoiden jakamisen paikkana esimerkiksi markkinointitoimenpiteissä.

Bookings

Ajanvarauspalvelun pyörittämisen sovellus – yritykselle sisäisesti tai ulkoisesti.

Meidän sivuilla esimerkiksi voit nähdä Bookingsia käytettävän “Puhutaan pilvestä” -ajanvarauskalenterina. Sivuilla kävijä voi itse varata 30 minuutin sparrailu- ja kyselyajan haluamalleen ajankohdalleen. Ei tarvita välikäsiä tai sähköpostilla pallottelua sopivista ajankohdista. Bookings tekee työn puolestamme.

Forms

Ilmoittautumis-, tilaamis- ja palautelomakkeet – kaikki samasta paikasta. Tähänkään ei tarvita ulkopuolisia ohjelmia.

Markkinoinnissa on usein tarve kerätä palautteita. Formsiin palautekyselyt on helppo ja nopea rakentaa, eikä niihin vastaaminen vie asiakkaaltakaan kauaa. Meillä Formsin kyselyt löytävät tiensä esimerkiksi massasähköposteihin koulutusten jälkeen.

Sellaisia sovelluksia löytyy markkinoijan työpäivästä.

Pilvimarkkinoija Rosa-Lia Ekroos

Ps. 18.5.2021 me pidetään koulutus, jossa käydään näitä M365 sovelluksia vähän enemmän läpi! Tsiigaa infot täältä ja ilmoittaudu mukaan!